9/10/2012

Mina handfärgade tyger /My handdyed fabrics

Nu har jag äntligen strukit alla de tyger som jag färgade under en underbar kursweekend i Löftadalen i mitten av augusti, som Rikstäcket anordnade och färgkursen leddes av Ingrid Agering.
Om jag skall vara riktigt ärlig, så trodde jag inte att slutresultatet skulle bli så lyckat. Det var mycket blaskande med vatten, trodde knappt att sköljandet skulle få ur överskottfärgen, men det lyckades jag med.
När jag sedan tvättade alla tygbitarna i tvättmaskinen , så fällde de knappast. Jag stoppade i en färgcatcher, men det syntes inga färgspår på den.
Nu undrar ni säkert vad jag skall sy av tygerna, för de skall användas. Jag har tänkt mig en vägg kvilt med svart eller beige bakgrund och flygande gäss i olika storlekar, både när det gäller bredd och höjd.
Jag har sett en sådan kvilt i en bok, som jag gärna vill sy.
I have at last ironed all my fabrics that I have dyed during a weekend class at the coast in the middle of August. I have never thought that the result would be so wonderful with all this colors. 
Mina handfärgade tyger / My hand dyed fabrics
I will sew a quilt with flying geese in different sizes and colors against a background of grey and black. I think that this should be very nice.

10 kommentarer:

  1. Fick en ingivelse av ett framdukat färgsprakande smörgåsbord när jag såg Din bild på Dina vackra tyger som Du färgat själv.

    Dollandesign

    SvaraRadera
  2. hej,
    jag har cokså färgat tyger, det är superkul. Gäller att vara i närheten av tvättmaskinen...

    Jag tycker att det är svårt att få den rätta lystern. Ska bli skoj att se vad du gör med dina tyger.

    Förra året testade jag att bleka tygerna istället....tog Moda Marble svart och doppade i klorin.... det blev superfult *fniss*

    SvaraRadera
  3. Vilka läckra resultat.Får man fråga vad för färg du använt ?
    Kram

    SvaraRadera
  4. Roligt att det blev ett sådant lyckat resultat med tanke på allt ni skulle släpa med er. Kram

    SvaraRadera
  5. Ett riktigt härligt godisbord. Skulle gärna vilja "nalla" lite där. :))
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig färgklick du fått till. Det skall bli kul att se slutresultatet av quilten.
    Kram

    SvaraRadera
  7. En sån läcker samling med tyger!

    SvaraRadera
  8. Jättefina. Annika

    SvaraRadera
  9. These will be so beautiful against a gray and black background - can't wait to see it when you finish. blessings, marlene

    SvaraRadera
  10. Sä fine de ble. Skal bli morsomt å se det ferdige resultat.
    Klem

    SvaraRadera