9/08/2014

The Modern Farmers Wife

Jag köpte för några år sedan en bok The Farmer´s Wife som består utav brev från 1920-talet från amerikanska bondmoror. Breven är åtföljda med block. Det är 111 block och 111 brev. Det finns inga beskrivningar till blocken, som färdiga skall vara 6 " bara mallar som man kan ladda ner från en medföljande CD.

Boken är sammanställd av Laurie Aarron Hird som inspirerats av breven och sytt block i bruna, gröna och dovt röda färger. Färgerna tilltalar inte alls mig, men det är kul att läsa breven och blocken är verkligen trevliga.

I have bought the book The Farmer´s Wife about two years ago. The content in the book are letters from1920  farmer´s wives living  and very interesting to read. Laurie Aaron Hird has been inspired of the letters and made blocks to accompany the letters. The book contains a CD with templates to the blocks.

Jag hade nästan glömt bort boken, när jag såg att Karen Walker på bloggen Laugh Yourself Into Stitches hade gjort mönster till boken, där man slapp mallar. Det är 111 block om man vill sy alla och mönstren säljer hon i tio olika kapitel på Craftsy. Jag har sett många fina moderna versioner av The Farmer´s Wife och har blivit sugen att sy.
När det nu startades en grupp på FB, där man sydde enligt boken kompletterad med Karens beskrivningar så hoppade jag på det hela. FB gruppen har nyligen startad och jag har varit med om en trevlig chat.

I have completely forgotten the book, when I saw that Karen Walker med bloggen Laugh Yourself Into Stitches had made classes on Craftsy . I bought my first class some months ago, but not until there was started a group in FB, I started to look at fabric.
The group started to work only some days and there has already been a fun chat.

I dag har jag sytt mina första block i klara, romantiska tyger med rosor på. Denna QAL kommer att pågå i tio-elva månader och hittills tycker jag att Karens mönster är väldigt tydliga och bra.
I den första kursen är det tio mönster och kommer troligtvis att hålla sig till det. Svårigheten ökar efter hand och man får lära sig nya tips efter hand.
Ni hittar knappen till Karen´s blog på högra sidan på bloggen.

I have today sewn my first five blocks in the first class. This QAL will continue during twelve classes during a year and in the beginning the blocks are quite easy and the difficulty will increase during the QAL.
You will find the button to Karen´s blog the right side on my blog.



Här på bilden ser man färgerna som blocken är sydda i. From the book.

Här kommer mina första fem block. My first five block in the first class.





Eftersom det är dags att inspirera länkar jag till Eva Bambi
Nu dröjer det ett tag tills det blir fler block, tror jag. Jag har ett litet väggtäcke som jag måste kvilta och sedan är det några mönster som skall göras till Öresundsquiltarnas utställning.
Ha en riktigt bra syvecka där ute i stugorna.

As it is Monday I will link to Eva Bambi . I have some other things to finish before I will sew the remaining five blocks in the first month. 
Enjoy the week perhaps with some quality sewing time .

Britt-Inger

9 kommentarer:

  1. Härligt Britt -Inger att du delar med dig och INSPIRERAR med boken Farmers Wife igen och att du och Karen dessutom bjuder oss alla på mönster är fantastiskt!!Att du sedan länkar detta till Visa och Berätta gör mig så glad/Bambi

    SvaraRadera
  2. Så annorlunda blocken kommer att bli i de härliga färgerna som du syr i, ska bli kul att följa ditt arbete! Kram Catarina

    SvaraRadera
  3. Jag har sett flera kviltar från den boken. Skall bli roligt att se hur Din färgglada kommer att bli!
    kram

    SvaraRadera
  4. They all look wonderful! Great job.

    SvaraRadera
  5. Kul att sätta igång med en Farmers Wife quilt - det är en riktig utmaning må jag säga. Har boken i hyllan men tyvärr har det inte blivit mer än så.........ännu. ;-)
    Kramisar

    SvaraRadera
  6. Som vanligt så hänger jag inte med i Alla quilt böcker, men tur att du delar med dig. Såå härliga färger.
    Må så gott

    SvaraRadera
  7. Dine blokk blir en riktig fargeklikk, helt annerledes uttrykk en i boken. Skal bli spennede å se. :-)

    SvaraRadera
  8. Your Farmer's Wife blocks look great! I'm looking forward to seeing the finished quilt!

    SvaraRadera
  9. Kul!! Jag har oxå boken liggande! Kanske hoppar jag oxå på tåget. Gllar dina färgval i blocken. Ippfriskande kontrast till boken

    SvaraRadera